Βοήθεια! Στο παιδί μου δεν αρέσει να διαβάζει…

Βοήθεια! Στο παιδί μου δεν αρέσει να διαβάζει…

Εισαγωγή

Τι μπορείτε να κάνετε αν το παιδί σας απλά δεν θέλει να κάθεται κάτω έχοντας μπροστά του ένα βιβλίο; Η Σκωτζέζα δασκάλα, συγγραφέας και ιδρυτής του Κέντρου Παιδικής Ανάγνωσης και Γραφής, Nicola Morgan, περισσότερο γνωστή από την νουβέλα της «Οι Δευτέρες είναι Κόκκινες» (Mondays Are Red), εξηγεί πώς να πείσετε τον πιο απρόθυμο αναγνώστη να γίνει βιβλιοφάγος!
Βγάζοντας από μέσα στο παιδί τον κρυμμένο αναγνώστη…

Μπορεί να υπάρχουν όλα τα είδη των λόγων για τους οποίους το παιδί σας δεν είναι ένας αναγνώστης και όλα τα είδη των τρόπων που μπορεί να βοηθήσουν έναν απρόθυμο αναγνώστη να γίνει ένας βιβλιοφάγος. Αλλά δεν απολαμβάνουν όλα τα παιδιά την ανάγνωση, και ακριβώς η ανάγνωση μπορεί να γίνει πηγή άγχους για εκείνα τα παιδιά στα οποία δεν αρέσει το διάβασμα βιβλίων. Ας μην ξεχνάμε πως η απόλαυση της ανάγνωσης κάνει τη μάθηση ευκολότερη. Έτσι, αν στο παιδί σας πραγματικά δεν αρέσει το διάβασμα, θα πρέπει να προσπαθήσετε να εντοπίσετε το λόγο.
Γιατί δεν αρέσει στο παιδί μου το διάβασμα;

Σκεφτείτε για μια στιγμή τι είναι αυτό που εμποδίζει το παιδί σας από το να απολαύσει ένα καλό βιβλίο.
Στην πραγματικότητα το παιδί σας φοβάται το διάβασμα επειδή πιστεύει ότι είναι κάτι δύσκολο.
Το παιδί σας δεν έχει βρει ακόμα το σωστό βιβλίο.
Δεν αρέσει σε σας το διάβασμα. Δεν είναι έγκλημα αυτό και για τούτο μην έχετε ενοχές. Όμως, τα παιδιά λαμβάνουν ερεθίσματα από τους ενήλικες γύρω τους. Μήπως λοιπόν έχετε ασυνείδητα δώσει το μήνυμα ότι η ανάγνωση είναι δύσκολη ή βαρετή; Σας βλέπει το παιδί σας να απολαμβάνετε την ανάγνωση;
Ίσως απλώς στο παιδί σας να μην αρέσουν «φτιαγμένες» ιστορίες. Μερικοί άνθρωποι, συχνά τα αγόρια και οι άνδρες, δεν γουστάρουν τις μυθοπλασίες γιατί δεν είναι αληθοφανείς. Σε αυτή την περίπτωση, ένα βιβλίο που δεν είναι ιστορία φαντασίας θα μπορούσε πραγματικά να συνεπάρει το παιδί σας.
Το παιδί σας μπορεί να έχει πρόβλημα ανάγνωσης, σε αυτή δε την περίπτωση δείξτε πλήρη κατανόηση επειδή κανείς δεν απολαμβάνει να κάνει κάτι δύσκολο και απογοητευτικό.

Μερικές λύσεις:

«Να θυμάστε: Η ανάγνωση θα πρέπει να είναι ευχαρίστηση. Τα βιβλία είναι σαν τις φράουλες, τις τρώμε επειδή είναι νόστιμες, ξεχνώντας ότι είναι επίσης καλές για την υγεία μας. Δεν είναι όπως το σπανάκι μαγειρεμένο στον ατμό που το τρώμε μόνο επειδή είναι καλό για την υγεία μας. Αφήστε λοιπόν τα παιδιά να διαβάσουν τα βιβλία που απολαμβάνουν, όχι αυτά που νομίζετε ότι θα τους βοηθήσουν να βελτιωθούν».

Βοηθήστε το παιδί σας να συσχετίσει την ανάγνωση με την αίσθηση του να νιώθεις ωραία. Για παράδειγμα, ένα παιδί που διαβάζει αναπαυτικά ένα βιβλίο συντροφιά με έναν ενήλικα, είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αναπτυχθεί μια αγάπη για το βιβλίο. Εάν η ανάγνωση συσχετίζεται πάντοτε με δυσφορία, αδυναμία και άγχος, τότε θα είναι πάντα αντιπαθής για το παιδί.

Σκεφτείτε για τα θέματα που θα μπορούσε να απολαύσει το παιδί σας. Ακριβώς τόσο πολύτιμα όσο είναι τα παραμύθια, άλλο τόσο είναι τα μη-φανταστικά βιβλία για το αγαπημένο του σπορ ή χόμπι, ή για συναρπαστικά ή ακόμη και αηδιαστικά για κάποιους θέματα, όπως και τα βιβλία με περίπλοκα διαγράμματα ή διαδικτυακά pop-ups. Τα περιοδικά επίσης αποτελούν εξάσκηση στην ανάγνωση και μπορεί να οδηγήσουν προς τα βιβλία.
Εξερευνήστε τη βιβλιοθήκη – είναι ένα μη – απειλητικό περιβάλλον όπου το παιδί μπορεί να εξερευνήσει τα βιβλία για να βρει αυτά που θα μπορούσε να τον ενδιαφέρουν.

Δημιουργήστε ένα περιβάλλον όπου η ανάγνωση θα είναι κάτι που αξίζει, μια διασκέδαση και μια κορυφαία επιλογή και όχι η τελευταία λύση για να ικανοποιηθεί ο δάσκαλος. Διαβάστε στον κήπο, στο κρεβάτι, στις διακοπές, στα τρένα. Απενεργοποιήστε την τηλεόραση κατά τη διάρκεια της ημέρας και πολύ πριν από τον ύπνο και αρνηθείτε να βάλετε τηλεόραση στο υπνοδωμάτιο του παιδιού σας. Κάντε χώρο και χρόνο για βαθύτερη ευχαρίστηση της ανάγνωσης.
Βοηθήστε τον να φτιάξει το δικό του βιβλίο με απλό κείμενο και εικόνες (κωμική μορφή λειτουργεί καλά) και να το διαβάσει σε εσάς ή τα αδέλφια του.

Ακουστικά βιβλία

Αρχικά οι ιστορίες διαβάζονταν και δεν γράφονταν, το να ακούσεις δε μια ιστορία έχει την ίδια αξία όπως και να την διαβάσεις. Αν τα παιδιά γνωρίσουν την αξία του παραμυθιού μέσα από τα ακουστικά βιβλία είναι πιθανό μεγαλώνοντας να αναζητήσουν την εμπειρία του γραπτού κειμένου.

Για τα παιδιά που πραγματικά βρίσκουν δύσκολη την ανάγνωση, τα ακουστικά βιβλία είναι ένας λαμπρός τρόπος για να μην στερηθούν όλες τις αναπτυξιακές ευκαιρίες που προσφέρει ένα βιβλίο. Επίσης, τα ακουστικά βιβλία παρέχουν στα παιδιά την ευκαιρία να ακούσουν ιστορίες που μπορεί να είναι πολύ εκτενείς ή προχωρημένες σε σχέση με τη δική τους ικανότητα να διαβάσουν (φυσικά βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο είναι κατάλληλο).

«Τέλος, να είστε υπομονετικοί – η ανάγνωση δεν είναι κάτι που μπορεί ή πρέπει να επιβληθεί. Η αγάπη προς τα βιβλία είναι μια δια βίου ευχαρίστηση και το παιδί σας μπορεί να ανακαλύψει αυτή την ευχαρίστηση πολύ αργότερα.»

Βοήθεια! Στο παιδί μου δεν αρέσει να διαβάζει…